Cărți pentru copii

Benzi desenate pentru copii: deschidere către literatura română

23 iunie 2022

Scris de:

Benzi desenate pentru copii: deschidere către literatura română

Romane lungi în stil clasic, balade emblematice pentru România, piese de teatru care par incredibil de actuale chiar și în prezent – cum pot fi ele ”traduse” sau ”introduse” generațiilor noi? Răspunsul: benzile desenate pentru copii.

„Mă gândesc la modelul occidental și, în mod special, la cel francez, pentru că pe acesta îl cunosc cel mai bine. Am văzut cum în librăriile din Paris toată lumea citește benzi desenate de la vârsta de șase-șapte ani până la 80 de ani. Stau pe jos, se pun cu spatele la zid și citesc, nimeni nu-i deranjează.” – Dr. Leonard Velcescu, profesor

De ce nu s-ar putea aplica acest model și în România? De ce benzile desenate pentru copii nu ar putea reprezenta o introducere mai prietenoasă în marile opere literare din programa școlară?

Cum spune și domnul doctor profesor Velcescu mai sus: în țările occidentale benzile desenate fac parte din literatură și reprezintă o proporție sănătoasă a ofertei editurilor. Pe lângă popularizarea cititului într-un mod mai accesibil (nu toată lumea ”citește” la fel – unii cititori preferă o opțiune mai vizuală), benzile desenate și romanele grafice reprezintă o ”portiță” mai prietenoasă în arena marilor opere literare pentru care copiii pot fi nepregătiți la vârste fragede.

Cu siguranță, nu putem neglija importanța lecturii romanelor sau nuvelelor sau pieselor de teatru în original – experiența este mai complexă și oferă o bogăție de informații suplimentare: elemente stilistice, crearea unui conflict, impacul unui twist, modul unic în care textele evoluează de la modernism la post-modernism sau cum ele diferă de la genul narativ la cel liric și dramatic.

Însă, pe de altă parte, această complexitate poate fi intimidantă pentru cititorii aflați încă la început de drum și care sunt obligați să o asocieze aproape instant cu texte de comentarii literare.

De aceea, benzile desenate pentru copii reprezintă o soluție complementară studiului literaturii române – o soluție ce poate fi implementată cu succes atât la clasă, cât și acasă.

Mihai I. Grăjdeanu este profesor și autor de benzi desenate și romane grafice, artist colaborator al Comisiei Naționale a României pentru UNESCO și inițiator a multiple proiecte editoriale. De asemenea, Mihai este sufletul proiectului COMICS DIDACTIC.

COMICS DIDACTIC este o serie de benzi desenate care transformă romanele, basmele, piesele de teatru, nuvelele și baladele în versiuni care sunt mai ușor de ”digerat” de către copii și în introduceri care stimulează curiozitatea elevilor.

Când o serie de elevi a venit și mi-a mulțumit că a luat note mari la teza de la limba și literatura română, pentru că a citit, pe nerăsuflate, Enigma Otiliei în benzi desenate, înțelegând astfel toată intriga, mi-am dat seama că volumul Comics Didactic trebuie să continue și să acopere cât mai multe titluri din programa școlară. Deși ar părea imposibilă transpunerea în benzi desenate a unor povești, balade, romane sau poezii, nu poate decât să aducă un plus de valoare orelor de limba și literatura română, prin studiul autorilor clasici. Ba mai mult, poate impulsiona elevul să studieze textul original, unde să poată descoperi el însuși mai mult decât îi poate pune imaginația la încercare o bandă desenată.” – Mihai I. Grăjdeanu, profesor și autor de benzi desenate, inițiatorul proiectului „Comics Didactic – literatura română în benzi desenate”.

Volumele “Comics Didactic” transformă lectura ȋn plăcere și reprezintă o introducere excelentă pentru copiii care încep să descopere literatura română.

Textele publicate în Vol I respectă textele de bază ale operelor literare abordate – opere care fac parte din programa șcloară. Aceste benzi desenate pentru copii pot fi integrate în cadrul orelor de română, studiate în paralel, stimulând astfel intereselor elevilor pentru lectură.

Tu ce părere ai?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *