Interviu Brigitte Kolloch & Elisabeth Zöller: Talismanul curajului – o poveste despre bullying și puterea interioară a copiilor
Prima zi la o școală nouă poate fi grea. Pentru Laura, eroina cărții Talismanul curajului, este chiar mai mult de atât: colegii Sofia și Bogdan nu o acceptă, iar orele devin o provocare zilnică. Fără prieteni și fără sprijin, fata se simte singură și copleșită. Dar, ajunsă acasă, mama ei îi oferă un „talisman al curajului” – o piatră specială, care capătă o semnificație profundă. Din acel moment, Laura începe să privească lumea altfel.
Scrisă de Brigitte Kolloch și Elisabeth Zöller, cartea este o poveste emoționantă despre bullying, excludere și forța invizibilă pe care un copil o poate descoperi în sine. Printr-un limbaj accesibil și ilustrații calde, Talismanul curajului devine o resursă valoroasă pentru dezvoltarea emoțională a celor mici, în familie, la grădiniță sau la școală.
Am stat de vorbă cu cele două autoare despre cum s-a născut această poveste, de ce bullyingul tăcut este greu de recunoscut și ce putem face, ca adulți, pentru a fi sprijin real pentru copii.
Cum a apărut ideea poveștii „Talismanul curajului”? A fost inspirată din experiențe personale sau din observații din viața școlară?
Brigitte Kolloch & Elisabeth Zöller: Da, într-adevăr povestea pornește atât din experiențe personale, cât și din observații directe asupra copiilor.
Laura trece printr-o formă subtilă, dar profund dureroasă de excludere. De ce ați ales să descrieți bullyingul într-un mod reținut, mai degrabă tăcut, și nu prin forme de agresivitate deschisă?
Brigitte Kolloch & Elisabeth Zöller: Forme de bullying agresiv, deschis, au fost și sunt deja prezentate pe larg. Și în această poveste există agresiune deschisă, dar ceea ce ne-a interesat mai mult este forma tăcută, subtilă – care, din păcate, este mult mai frecventă și, totodată, mult mai greu de recunoscut și de reprezentat.
Titlul sugerează că forța Laurei nu constă în control sau putere, ci într-un tip de curaj mai profund. Ce înseamnă, pentru voi, forța ei – și cum poate acest model să îi încurajeze pe copii?
Brigitte Kolloch & Elisabeth Zöller: Forța Laurei constă în curajul care crește treptat – și în decizia de a-l arăta, chiar și atunci când pare să fie complet singură. Are totuși sprijinul mamei și, ca simbol, piatra-talisman care o însoțește. Acest lucru diminuează sentimentul de singurătate și o ajută să meargă mai departe.
Cum putem ajuta copiii care nu au curajul să vorbească despre ce li se întâmplă? Cum pot părinții și profesorii recunoaște semnele tăcute ale suferinței emoționale?
Brigitte Kolloch & Elisabeth Zöller: Trebuie să le spunem mereu că a vorbi nu înseamnă a pârî. Dimpotrivă, este o necesitate. Chiar dacă cei care agresează susțin contrariul. A pârî și a informa sunt două lucruri complet diferite, iar copiii au nevoie mereu să simtă că sunt ascultați și validați.
Colaborați cu psihologi sau pedagogi în procesul de scriere? Cum vă influențează această colaborare?
Brigitte Kolloch & Elisabeth Zöller: Da, amândouă venim din zona pedagogică, dar ne consultăm în mod constant și cu psihologi sau alți specialiști. Este important ca poveștile să aibă un fundament solid, dar și o traducere empatică, pe înțelesul copiilor.
Ce fel de reacții ați primit din partea cititorilor după publicarea cărții? A existat un mesaj care v-a emoționat în mod special?
Elisabeth Zöller: Da, un copil ne-a scris „Port acum mereu o piatră ca Laura și mă simt mai curajos.” Acesta este genul de reacție care ne arată că literatura pentru copii are un impact real.
Avem speranța că, citind, copilul va începe să-și contureze mecanisme interioare de apărare. Poate nu va vorbi imediat, dar își va crea repere, scenarii, curaj.
Brigitte Kolloch & Elisabeth Zöller
Ce le recomandați adulților care citesc cartea împreună cu copiii? Cum pot genera un dialog sincer, nu doar o discuție despre acțiunea poveștii?
Brigitte Kolloch & Elisabeth Zöller: Să încurajeze copiii să vorbească, chiar și puțin. Să asculte fără a grăbi concluziile și să le permită celor mici să-și formuleze propriile idei. Doar dacă nu vine nimic din partea copilului, adulții pot interveni cu sugestii. Vorbitul, ascultatul și reflectarea împreună sunt cheia.
Într-o lume în care copiii sunt tot mai expuși la presiune socială, cum îi putem ajuta să-și păstreze autenticitatea și curajul de a fi ei înșiși?
Brigitte Kolloch & Elisabeth Zöller: Trăind noi înșine autentic. Copiii învață prin observație. Dacă le arătăm, ca adulți, cum gestionăm noi înșine momentele dificile, le oferim modele reale, nu doar sfaturi.
Mesajul cărții: Ești mult mai puternic decât crezi.
Ce poate face literatura pentru copii în abordarea unor subiecte sensibile precum bullyingul sau excluderea?
Brigitte Kolloch & Elisabeth Zöller: Avem speranța că, citind, copilul va începe să-și contureze mecanisme interioare de apărare. Poate nu va vorbi imediat, dar își va crea repere, scenarii, curaj.
Dacă ați putea transmite un singur gând unui copil care tocmai a citit „Talismanul curajului”, care ar fi acela?
Brigitte Kolloch & Elisabeth Zöller: Încearcă să fii curajos. Ești mult mai puternic decât crezi.
Brigitte Kolloch este autoare de cărți pentru copii, cu experiență vastă în redactarea de povești educative care abordează subiecte delicate într-un mod accesibil și empatic. A colaborat frecvent cu psihologi și educatori pentru a crea materiale relevante pentru dezvoltarea emoțională a celor mici. Scrierile ei sunt apreciate pentru claritatea mesajului, realismul situațiilor prezentate și tonul cald, potrivit nevoilor copiilor.
Elisabeth Zöller este o scriitoare cunoscută pentru literatura dedicată copiilor și adolescenților, în special pentru cărțile cu tematică socială. A scris numeroase volume ce tratează subiecte precum toleranța, bullyingul, drepturile copilului sau curajul civil. A fost distinsă cu mai multe premii pentru contribuția sa la educația prin literatură.
Traducerea acestui titlu a fost semnată de Andreea-Ileana Pop.
Talismanul curajului face parte din proiectul Puterea literaturii europene pentru copii în prevenirea bullying-ului, cofinanțat de Uniunea Europeană prin programul Europa Creativă. Obiectivul principal al proiectului este de a promova circulația transnațională a operelor literare de înaltă calitate din țările Uniunii Europene și, respectiv, accesul copiilor români la literatura europeană în segmentul valorilor umane esențiale și al bullying-ului, cu scopul de a preveni bullying-ul în rândul copiilor și preadolescenților și de a reduce efectele acestuia. Proiectul presupune traducerea a 23 de cărți selectate din limbile eligibile ale programului, editarea, tipărirea și distribuirea a unui număr total de 69000 de exemplare. Mai multe detalii despre proiect, precum și cărțile publicate se află aici: proiect antibullying.