Francesca Pirrone, autor: Cărțile reprezintă o resursă importantă pentru creștere
Diana M
Francesca Pirrone este un nume apreciat în literatura pentru copii, cu o influență semnificativă în educația și formarea tinerelor generații prin intermediul poveștilor sale pline de învățăminte și ilustrațiilor sale atrăgătoare. Cunoscută pentru stilul său distinctiv și pentru poveștile pline de emoție și căldură, a început să publice în Belgia și Olanda, însă lucrările sale au câștigat popularitate internațională, fiind traduse în mai multe limbi și distribuite pe scară largă. Cărțile ei sunt adesea folosite de părinți și educatori pentru a învăța copiii despre valori morale și comportament social pozitiv. Prin intermediul muncii sale, Francesca Pirrone a contribuit semnificativ la literatura pentru copii, oferind resurse valoroase pentru dezvoltarea emoțională și socială a acestora. Iar noi am stat de vorbă cu autoarea pe larg despre cărțile sale:
Ce te-a inspirat să devii autor și ilustrator de carte pentru copii?
Pasiunea mea înnăscută pentru desen și cărți m-a îndrumat către studii de ilustrație și grafică de artă. Am urmat cursurile Institutului de Artă și ale Academiei de Arte Frumoase din Florența.
Cum ai descrie stilul tău artistic și narativ?
Stilul meu artistic este variat, îmi place foarte mult să experimentez tehnici expresive și să le îmbin. Textele sunt adesea inspirate de desene și de posibilele relații dintre cuvinte și imagini.
Care este mesajul pe care îți dorești să-l transmiți prin povești și ilustrații?
Prin personajele și poveștile mele încerc să comunic sentimente și învățături sociale cu o narațiune ușoară și amuzantă.
Ce rol consideri că au cărțile în dezvoltarea psiho-emoțională a copiilor?
Cărțile ilustrate reprezintă o resursă importantă pentru creștere. Ele favorizează dezvoltarea limbajului și stimulează dezvoltarea cognitivă. Imaginea are puterea de a capta atenția copilului pentru a-l transporta apoi în lumea fanteziei, unde, prin creativitatea sa, devine un subiect activ.
Poveștile stimulează curiozitatea
Cum a fost primit personajul creat de tine?
Reacția este pozitivă. Personajul Maialino (Piggy), de exemplu, cu aspectul său amuzant, este foarte iubit atât de copii, cât și de adulți. Părinții găsesc în el o un aliat excelent pentru a vorbi despre îngrijire și bunătate ca practică educativă zilnică.
În ce mod crezi că pot influența poveștile comportamentele copiilor și crearea unui sistem de valori?Poveștile le permit copiilor să-și elaboreze propriile experiențe, să-și stimuleze curiozitatea. Ele servesc pentru a intra în contact cu lumea și valorile sale sociale într-un mod simplu și clar.
Ai un exemplu care să ilustreze impactul cărților asupra cititorilor?
În unele școli preșcolare din zona mea, educatoarele au ales cărțile lui Maialino (Piggy) ca ghid pentru a stimula relațiile de grup (lectură, ateliere și jocuri). Rezultatul a fost neașteptat, majoritatea copiilor și-au schimbat comportamentul semnificativ, devenind mai empatici și incluzivi. Acest lucru mi-a umplut inima de bucurie!
Ce sfaturi ai pentru părinți și educatori legat de promovarea valorilor prin intermediul cărților?Sugestia mea este citirea cu voce tare, un ritual care își are rădăcinile în istoria omului și o metodă extraordinară de partajare care facilitează concentrarea, favorizează dezvoltarea lingvistică și emoțională și construiește relații afective. Este o punte invizibilă care ne apropie magic de celălalt.
Noi proiecte, în curând
Ți-ai schimbat abordarea narativă de-a lungul anilor?
De-a lungul anilor, abordarea mea în crearea de cărți s-a schimbat semnificativ. Prin consultarea articolelor de psihologie infantilă și experiența atelierelor din școli, am dezvoltat o atenție mai mare, un simț al responsabilității și conștientizarea importanței muncii mele.
Ce pregătești pentru viitor?
Am câteva proiecte încă în stadiu incipient, sper ca în curând să reușesc să le dau o formă și conținuturi interesante pe care să încep să lucrez.
Cărticica bunătății, Cărticica dărniciei și Cărticica generozității – semnate de Francesca Pirrone și apărute la Didactica Publishing House – fac parte dintr-un proiect mai amplu al editurii: Puterea literaturii europene pentru copii în prevenirea bullying-ului. Obiectivul principal al proiectului – cofinanțat de Uniunea Europeană prin programul Europa Creativă – este de a promova circulația transnațională a operelor literare de înaltă calitate din spațiul UE și, respectiv, accesul copiilor români la literatura europeană în segmentul valorilor umane esențiale și al bullying-ului. Scopul final al proiectului este de a preveni bullying-ul în rândul copiilor și preadolescenților și de a reduce efectele acestuia. Mai multe detalii despre acest proiect și cărțile incluse în acesta, aici.