Sabine du Mesnil, autoare: Generozitatea poate uneori să nu vină din noi înșine
Diana M
Sabine du Mesnil este o autoare cu o contribuție semnificativă în literatura pentru copii, oferind povești care nu sunt doar amuzante pentru micii cititori, ci și pline de învățăminte. Ilustrațiile care însoțesc cărțile ei sunt foarte atractive și ajută la captarea atenției micilor cititori, iar prin poveștile ce le însoțesc cei mici primesc lecții prețioase despre prietenie, empatie, curaj, toleranță și bunătate. Elefantul blând și crocodilul cu suflet mare este o colecție de povești ce vorbesc despre importanța empatiei, încurajând copiii să se pună în pielea celorlalți și să înțeleagă perspectivele și sentimentele diferite. Personajele principale sunt exemple de curaj și bunătate, arătând cum aceste calități pot ajuta la depășirea obstacolelor și la construirea de relații pozitive. Este și motivul pentru care am selectat acest titlu pentru a completa o colecție de cărți dedicată prevenirii unui fenomen îngrijorător: bullyingul. Iar mai multe despre viziunea autoarei puteți afla din acest interviu, acordat editurii de Sabine du Mesnil.
Ce v-a inspirat să scrieți o carte de povești axată pe generozitate și valori pozitive?
Sabine du Mesnil: Este întâlnirea între un vis de a scrie un album ilustrat și cererea editorului de a scrie un volum similar cu fabulele lui La Fontaine.
Cum alegeți animalele din poveștile dumneavoastră pentru a transmite mesaje despre fericire și bunătate?
Sabine du Mesnil: Prin blândețea și gingășia blănii lor, fețele lor, animalele evocă dulceața, visul, călătoria, dar și prietenia, bucuria de a trăi sau curajul… Acestea sunt porți frumoase de intrare în restul poveștii.
Puteți împărtăși un exemplu dintr-o poveste în care un personaj animal învață o lecție importantă despre generozitate? Care este preferatul dumneavoastră?
Sabine du Mesnil: Cristobal, cel cu inima mare, aduce fericire în jurul său unei mici turme de animale. Când va veni momentul să-l ajute pe Cristobal, animalele își vor uni forțele pentru a-i salva viața. Exemplul lui Cristobal și generozitatea sa trăită le vor face pe animale să devină generoase la rândul lor. Când am scris povestea, m-am gândit mai întâi la acest animal, la numele său frumos și la grupul vesel din jurul său, dar, citind-o din nou, ceea ce mă reiese este că generozitatea poate să nu vină mai întâi din noi înșine: ea provine din exemplul celor mai generoși decât noi și se exercită și mai bine împreună, fiecare conform forței și talentului său. În cele din urmă, generozitatea tăcută a lui Cristobal mă emoționează. La fel și generozitatea veselă și animată a animalelor. Acestea sunt mai multe moduri de a fi, cu inima.
De ce credeți că copiii rezonează bine cu personajele animale din poveștile morale?
Sabine du Mesnil: Îmi imaginez că acest lucru evită comparația cu părinții și permite să vedem această relație dintr-un alt unghi, cu o privire proaspătă, nouă.
Cum alegeți animalele pe care le folosiți pentru valori sau lecții specifice în poveștile dumneavoastră?
Sabine du Mesnil: Aleg mai întâi animalul în funcție de ceea ce evocă pentru mine și ce poate evoca pentru copil prin cele cinci simțuri: gingășia blănițe, bucuria de a trăi a unui câine, ușurința unui păun, dar și căldura pufului său dacă îl pui în buzunar (ceea ce nu se întâmplă niciodată, dar toți visăm, nu?). Senzatiile evocate sunt aici porți de intrare într-o lume de valori: bunătatea inimii, tandrețea, generozitatea…
Ce rol credeți că joacă aceste povești în dezvoltarea emoțională și socială a unui copil?
Sabine du Mesnil: Cred mult în beneficiile lecturii citite cu voce tare de un adult pentru un copil. În centrul acestui moment privilegiat cu copilul, acest moment oferit gratuit de adult, copilul primește acest cadou al prezenței, sursă de siguranță și serenitate. De asemenea, primește treptat vocabularul necesar pentru a gândi și a se exprima. Dacă copilul știe să citească, cred în beneficiile lecturii ca dezvoltare a unui univers interior bogat, locuit. Animalele și personajele acestor povești sunt, ca întotdeauna, mici tovarăși de drum. Dacă ele întruchipează valori de bunătate sau frumusețe, poate fi o picătură de bunătate în ocean!
Cum echilibrați diversitatea și educația în poveștile dumneavoastră?
Sabine du Mesnil: Caut cu adevărat poezia și visul, mai degrabă decât orice. Pentru mine, divertsitatea este trecătoare. Visul, poezia, călătoria în imaginar, hrănesc și infuzează mai mult timp, în opinia mea. Caut poezia născută din întâlnirea cuvintelor care nu erau, în principiu, făcute una pentru cealaltă, dar care pot să îl interpoleze pe copil, să-l facă să călătorească, să pornească în imaginar, să-l surprindă. Îmi place ideea ca copilul să călătorească în universuri diferite. Cu cuvintele ca mijloace de transport!
Puteți descrie procesul dumneavoastră creativ pentru a dezvolta o poveste care încorporează atât animale, cât și lecții morale?
Sabine du Mesnil: Când scriu povești, îmi port în interior ideile despre personaje, temele mele. În contact cu cotidianul meu, povestea va izbucni din întâlnirea dintre această căutare interioară și lumea exterioară. Uneori, poveștile pornesc de la numele personajelor: nume pe care le iubesc mult, primite ca niște meteoriți în câmpul muncii mele: „floare de făină”, „zibelină”… și construiesc povestea în jurul lor. Poate proveni dintr-o anecdotă reală, cum ar fi povestea copacului din deșert, inspirată de cel mai izolat copac din lume, acacia de Ténéré, care și-a încheiat viața, în ciuda tuturor, răsturnat de un camion!
Cum au reacționat părinții și educatorii la cărțile dumneavoastră? Le consideră eficiente pentru a învăța valori pozitive copiilor?
Sabine du Mesnil: Este dificil să judec eficiența… nu pot și nu vreau să măsor ceea ce îmi scapă și nu îmi aparține: călătoria acestor cărți în mâinile, gândirea, inimile copiilor și părinților. Dar sper ca părinții să se bucure la fel de mult să citească aceste povești pe care le-au ales pentru a transmite bunătate.
Care sunt pașii dumneavoastră următori? La ce proiecte noi lucrați?
Sabine du Mesnil: În acest moment, lucrez mult la gravură și imprimarea plantelor. Gravura este aproape de scriere; se alătură gesturilor de scriere antică. Și când gravez, desenez, imprim… cuvintele izbucnesc din nou. A le aduna și a le lucra face parte din proiectele mele în curs.
Elefantul blând și crocodilul cu suflet mare face parte din proiectul Puterea literaturii europene pentru copii în prevenirea bullying-ului, cofinanțat de Uniunea Europeană prin programul Europa Creativă. Obiectivul principal al proiectului este de a promova circulația transnațională a operelor literare de înaltă calitate din țările Uniunii Europene și, respectiv, accesul copiilor români la literatura europeană în segmentul valorilor umane esențiale și al bullying-ului, cu scopul de a preveni bullying-ul în rândul copiilor și preadolescenților și de a reduce efectele acestuia. Proiectul presupune traducerea a 23 de cărți selectate din limbile eligibile ale programului, editarea, tipărirea și distribuirea a unui număr total de 69000 de exemplare. Mai multe detalii despre proiect, precum și cărțile publicate se află aici: proiect antibullying.