Uncategorized

Bianca Biro: ”Suportul digital sprijină învățarea activă și implicarea copiilor în a-și asuma responsabilitatea pentru propria învățare”.

12 noiembrie 2021

Scris de:

Bianca Biro: ”Suportul digital sprijină învățarea activă și implicarea copiilor în a-și asuma responsabilitatea pentru propria învățare”.

Bianca Biro este licenţiată a Facultății de Litere din cadrul Universităţii de Vest din Timișoara și masterand în Studii Europene. Locuiește de 14 ani în Finlanda, unde lucrează ca profesor, formator și activist educațional. Este cetățean român și finlandez și are 3 copii.

În anul 2012 a fondat atelierele Zmeișorii din Helsinki, proiect care s-a dezvoltat apoi în platforma educațională www.zmeisorii.ro În 2018 a co-fondat asociația non-profit Edustudio Helsinki: www.edu-studio.fi care are ca scop îmbunătățirea educației. De-a lungul carierei, Bianca s-a specializat în dezvoltarea de modele și unelte moderne pentru învățare, inspirate din modelul educațional finlandez și în crearea de parteneriate educaționale.

Este pasionată de viitorul educației și crede în implicarea și aportul pe care fiecare dintre noi îl putem aduce pentru o lume mai bună. Prin prisma experienței de profesor şi părinte în Finlanda, ea promovează importanță educației de calitate pentru toți copiii, pentru viitor și a formării continue pentru profesori și adulți.
În interviul de mai jos am profitat de toată expertiza Biancăi pentru a descoperi care sunt beneficiile digitalizării educației copiilor noștri și cum un conținut de calitate îi ajută pe copii să învețe CUM să învețe.

Care este principala diferență dintre sistemul educațional finlandez și cel românesc?

Școala din Finlanda nu presupune niciun cost până la vârsta de 18 ani și oferă o calitate a mediului și a actului educațional egală, indiferent de locul sau familia din care provine copilul. O școală dintr-un sătuc din Laponia are profesori calificați și aceleași dotări ca și o școală din centrul Helsinki-ului.

Probabil că aceasta este principala diferență dintre cele două sisteme de educație – accesul egal la educația de calitate.

O altă valoare importantă a sistemului educațional finlandez este starea de bine a copiilor. Aceste valori sunt transpuse în acțiuni concrete în beneficiul copiilor și al tinerilor, de către toți actorii implicați în procesul educațional. Desigur, există provocări și aici, însă încrederea în importanța educației și a profesorilor este foarte mare și există un efort continuu de a face posibilă educația de calitate.

Care este proporția de digitalizare în procesul educațional finlandez? Și cum sunt folosite produse digitale la clasă și acasă?

Fiecare materie școlară, începând cu clasa pregătitoare, utilizează produse digitale ca modalitate și instrument de învățare-predare. Este un mod de învățare absolut natural în contextul lumii de astăzi. Calitatea și conținutul acestor produse digitale este foarte ridicată.

Finlanda urmărește să formeze cetățeni care să asigure o forță de muncă competitivă, care să facă față cerințelor viitorului.

Din 2016, Curriculumul Național Finlandez prevede ca fiecare materie să includă obligatoriu o componentă de pedagogie digitală, iar unele municipalității au chiar cote stricte în ceea ce privește utilizarea pedagogiei digitale în procesul de predare-învățare.

Dacă ați alege un singur lucru pe care să îl puteți schimba la sistemul românesc, ce ați schimba?

Investițiile în educație trebuie să se măsoare într-un impact vizibil la nivelul copilului. Fie că este vorba despre pregătirea profesorilor sau despre investiții în tehnologia pentru clasă, orice lucru întreprins trebuie să fie măsurabil la nivelul copilului și să dureze. Este nevoie de oameni competenți care să identifice care sunt nevoile reale din școli și care sunt soluțiile care să ajungă la nivelul copilului.
În ceea ce mă privește, unul din lucrurile pe care am dorit să le adaug sistemului românesc de educație a fost calitatea materialului didactic și abordarea pedagogică – de aceea am dezvoltat programe digitale pe baza Curriculumului național din România, inspirate din educația finlandeză.

Ce v-a inspirat în crearea celor două programe educaționale ”Ghiozdanul din pădure” și ”Scrie corect cu zmeișorii”?

Eu am încercat să folosesc manualele din România în predare, însă am realizat că, deși sunt publicate de curând, conținutul și abordarea lor pedagogică nu sunt deloc actuale. Este foarte important ca învățătorii și copiii din România sau din afara României să aibă un conținut educațional de calitate.

Mi-am dorit foarte mult să folosesc la clasă materiale similare cu cele pe care le au elevii aici în Finlanda. Aici manualele de limba maternă sunt foarte frumoase și se bazează pe o poveste care leagă conținuturile din curriculum de imaginația, curiozitatea și experiența copiilor. Ilustrațiile sunt autentice și extrem de atractive – îți este drag să deschizi cartea sau caietul de finlandeză. Fiecare manual include un suport digital dezvoltat pentru a fi utilizat ca suport de predare la clasă și activități digitale pe care copiii le pot face la clasă sau acasă.

Tehnologia și învățarea prin joacă și mișcare se împletesc într-un mod natural și oferă o experiență de învățare foarte pozitivă.

Împreună cu colegele mele din Finlanda – Raluca Cenan-Niemi (învățătoare) și Alexandra Vorobjeff (designer educațional) am hotărât să căutăm o modalitate de a crea material educațional de calitate în limba română. Crearea de conținut digital este una din pasiunile noastre.

În vara anului 2020 acest lucru a devenit posibil, printr-un parteneriat realizat intre platforma finlandeză pentru conținut digital Cloubi și editura Didactica Publishing House din România, de care ne leagă pasiunea pentru învățarea prin joacă, bazată pe interesele și pasiunile copiilor. Prin parteneriatul incheiat intre Edustudio si Didactica Publishing House am reușit să realizam pentru învățământul din România aceste produse digitale cu o abordare complet nouă și care corespunde nevoilor de învățare ale copiilor din această perioadă.

Care sunt obiectivele din spatele programelor? Ce doriți să ofere: 1. Copiilor, 2. Părinților, 3. Profesorilor.

Ghiozdanul din pădure” este o poveste care include 25 de scene ilustrate cu suport audio, pe baza cărora copiii pornesc în descoperirea literelor, a noțiunilor matematice și a tuturor celorlalte conținuturi din curriculumul pentru clasa pregătitoare. Utilizarea suportului vizual și audio pentru ambele produse pot fi o soluție concretă pentru a îmbunătăți nivelul de literație al copiilor din România.

Scrie corect cu Zmeișorii” este un pachet de activități digitale care acoperă curriculumul de ortografie și punctuație pentru clasele primare. Probabil că ortografia nu pare un lucru atractiv pentru copii, însă,  utilizarea tehnologiei pentru acest tip de conținut motivează copiii și formează plăcerea de a învăța (în finlandeză oppimisen ilo – unul din conceptele foarte importante din pedagogia finlandeză).

Pentru copii, acest material este un univers de învățare care face apel la imaginația și curiozitatea lor naturală.

Fiecare copil și fiecare adult poate descoperi plăcerea de a învăța – avem doar nevoie de uneltele potrivite.

Pentru părinți, acest material este o oportunitate de a descoperi faptul că tehnologia este o unealtă importantă pentru învățare, atunci când conținutul este dezvoltat de o echipă cu experiență pedagogică în pedagogia digital si care pune accent pe nevoile copilului.

Pentru profesori, acest material este un suport și un partener care aduce un conținut educațional de calitate la clasă.

Studiile arată că, în predarea de tip tradițional, elevul este activ doar 20% din timpul orei.

Suportul digital sprijină învățarea activă și implicarea copiilor în a-și asuma responsabilitatea pentru propria învățare. Odată ce ajungi să înțelegi importanța și contribuția unui suport digital la clasă, îți va fi imposibil să revii la predarea de tip tradițional.

Care credeți că este cea mai mare provocare a școlii online în România? Dar a digitalizării activităților educative?

Cea mai mare provocare a școlii online este accesul la tehnologie, accesul la internet și lipsa conținutului educațional de calitate. Totuși, contextul școlii la distanță este unul temporar, însă nevoia utilizării tehnologiei în predare este o realitate care nu se va schimba.

Digitalizarea activităților educative are nevoie de oameni cu competențe foarte avansate în pedagogia digitală și o viziune asupra a ceea ce înseamnă tehnologia în educație. Există profesori care își creează propriile materiale digitale, însă procesul de a transpune un întreg curriculumul într-un suport digital este unul foarte complex și necesită investiții în tehnologia potrivită și în oamenii care au competențele necesare acestei munci.

Credeți că produsele educaționale digitale pot înlocui implicarea unui cadru didactic?

Produsele digitale trebuie să devină o modalitate obișnuită de a învăța, alături de alte metode pedagogice bazate pe cercetarea actuală. Conținutul digital nu înlocuiește profesorul sau părintele, ci oferă un mediu și un context de învățare motivant și atractiv în care elevul devine mai activ și mai responsabil pentru propria învățare.

Ce sfat ați oferi cadrelor didactice din România pentru a se asigura că elevii învață efectiv cu plăcere și nu ”mecanic”?

Nu cred că există o rețetă unică pentru învățare sau pentru școala din România – pentru că la fiecare clasă și pentru fiecare învățător contextul poate fi unul diferit.

Cadrele didactice trebuie:

  • să își cunoască elevii
  • să le ofere o rutină de învățare în care ei sunt activi
  • să discute cu ei despre reușite și provocări în învățare
  • să fie ele însele dornice să colaboreze, să învețe, să fie curioase și atente la copii.
  • să se asigure că fac tot ce ține de ele pentru a face posibilă învățarea pentru fiecare copil
  • să nu le fie teamă să încerce abordări noi
  • să fie reziliente atunci când lucrurile par că nu funcționează.

Și cadrele didactice din Finlanda și de peste tot din lume au parte de multe provocări.

Iar dacă au clasa pregătitoare sau clasele primare, pot adopta produsele digitale ”Ghiozdanul din pădure” și ”Scrie corect cu Zmeișorii”. Acestea vor oferi un context de învățare atractiv și vor arăta și le vor dezvălui avantajele utilizării tehnologiei în predare și învățare. Pe canalul de social media Zmeișorii și pe cel al editurii Didactica Publishing House vom împărtăși idei pentru utilizarea produselor digitale în predare și învățare.

Care sunt planurile de viitor pentru aceste produse?

Ghiozdanul din pădure” și ”Scrie corect cu Zmeișorii” au un conținut digital extrem de bogat și divers.

Ne dorim ca în viitor să aducem învățătorilor și părinților idei practice despre cum pot să folosească aceste produse.

Dorim să creștem numărul materialelor imprimabile care să fixeze conținuturile parcurse, dar și al jocurilor care să completeze conținutul digital cu activități de învățare prin joacă și mișcare.

Ne dorim ca aceste produse să fie adoptate în toate școlile, pentru că toți copiii au nevoie să învețe folosind un conținut pedagogic de calitate și un suport modern.

Sperăm ca următoarele produse digitale să apară înainte de anul școlar 2022 pentru a oferi noi oportunități de a utiliza un conținut digital de calitate la clasă pentru cât mai mulți copii.

Tu ce părere ai?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *